Doe de postcodecheck

Glasvezel, ook voor u?

Vragen?


    • GlasDraad heeft als missie om gebieden in Nederland die achter zijn gebleven op het gebied van internetverbindingen toegang te geven tot een snel en stabiel glasvezelnetwerk. GlasDraad voert om die reden campagne in de Bollenstreek, zodat glasvezel ook in dit gebied kan worden aangelegd.


    • De buitengebieden van De Zilk, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Rijnsburg, Sassenheim, Voorhout en Warmond komen in aanmerking voor glasvezel. Daarnaast komt ongeveer 10% van de lintbebouwing van een aantal dorpen in aanmerking, waar naast de telefoonlijn ook een kabelaansluiting aanwezig is. Doe de postcodecheck op onze website om te kijken of uw woning in aanmerking komt


    • Op onderstaande kaart kunt u globaal zien welk gebied in aanmerking komt voor glasvezel van Glasdraad. Ook kunt u via de postcodecheck controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om over een 100% nauwkeurige adressenlijst te beschikken. Staat uw adres niet in de postcodechecker, maar vermoedt u dat uw woning wel in het aansluitgebied valt? Vul dan dit woningschouw formulier in.


    • Het onderscheid tussen de woningen in kern en het buitengebied wordt gemaakt op basis van het wel of niet aangesloten zijn op een coax-netwerk (ook wel kabelaansluiting genoemd). Als er coax in het gebied ligt, dan worden deze woningen beschouwd als woningen die behoren tot de kern. In de buitengebieden ligt vaak enkel een kopernetwerk, vanwege de grotere afstanden. Er zijn ook enkele ‘grijze’ gebieden, waarbij het niet duidelijk is tot welk gebied de woningen behoren. In deze gevallen wordt aan de hand van de ligging van de woning en de nabije woningen bepaald tot welke groep ze behoren.


    • Koper of ADSL is een techniek om een internetsignaal over de telefoonlijn te sturen. KPN is de beheerder van het kopernetwerk van Nederland, maar is verplicht om dit netwerk te delen met andere bedrijven. Hierdoor bieden de meeste landelijke providers, hun diensten aan via koper. Ondanks veel technische verbeteringen over de jaren heen, hebben veel telefoonlijnen last van ruis op de lijn, welke erger wordt naarmate je verder van de dichtstbijzijnde wijkkast vandaan woont. In stedelijke gebieden is dit probleem soms nog te overzien, maar in buitengebieden is het vaak onbruikbaar traag.


    • Om een internetverbinding met een coaxkabel te realiseren, wordt er gebruikgemaakt van de televisieaansluiting. De infrastructuur van de coaxkabel is gemaakt om te zenden, niet om te ontvangen. Het internet dat via de coaxkabel loopt, heeft daarom een veel lagere uploadsnelheid dan downloadsnelheid. . Dit probleem wordt met een glasvezelaansluiting verholpen. Met de coaxkabel heeft u alleen de mogelijkheid om uit één provider te kiezen, met ruim 16 providers heeft u bij GlasDraad een ruime keuzevrijheid.


    • Glasvezel kan oneindige snelheden aan. Het netwerk dat wij aanleggen kan alle snelheden aan, ook naar de woning. De apparatuur is nu al geschikt voor snelheden tot 1Gb/s naar uw woning, maar dit kan in de toekomst verhoogd worden. Hiervoor hoeven we het glasvezelnetwerk niet aan te passen. De snelheid die u straks thuis heeft, hangt af van de serviceprovider en het dienstenpakket dat u kiest.


    • De internetsnelheid van glasvezel is vele malen hoger dan uw huidige verbinding. De huidige internetverbindingen hebben de eigenschap dat er een significant verschil zit tussen de uploadsnelheid en de downloadsnelheid. Meestal is de uploadsnelheid van de coaxkabel 10% van de downloadsnelheid en bij de telefoonlijn (koper) is deze ongeveer 20% van de downloadsnelheid. Dat heeft tot gevolg dat uw verbinding veel meer tijd nodig heeft om te uploaden. Het uploaden van bestanden zoals foto’s gaat een stuk langzamer. Het is daarnaast ook van belang bij het gebruik van camera’s en andere beeldverbindingen, de kwaliteit wordt minder met een lage uploadsnelheid. Met glasvezel kunt u bestanden up- en downloaden met dezelfde hoge snelheid, waardoor u geen last heeft van dit soort problemen. Een ander groot voordeel is dat iedereen zijn eigen verbinding krijgt, van de woning tot aan de apparatuur van de dienstenleverancier. Hierdoor is uw verbinding stabieler. Bovendien is een glasvezelnetwerk niet gevoelig voor weersomstandigheden en nagenoeg storingsvrij. Al met al is een glasvezelnetwerk zeer stabiel met een hoge kwaliteit van levering. Dit blijkt ook uit diverse metingen van de Consumentenbond.


    • Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Hoewel u dat op dit moment wellicht nog niet nodig heeft, kan dat er in de toekomst voor zorgen dat u langer thuis kan blijven wonen. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de verkoopbaarheid van uw woning. Een fijne gedachte als u nog eens wilt verhuizen.


    • Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder.


    • U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan televisies, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internetradio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen, zoals slimme thermostaten. Daarnaast ook laptops, tablets, pc’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten. Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en alarmsystemen aangesloten worden (let wel op de classificatie). Bovendien kunt u ook denken aan hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderenzorg en medische apparatuur.
      Kortom, eigenlijk alles dat u kunt verbinden met het internet (via wifi of een kabeltje) kan worden aangesloten op de glasvezelverbinding.


    • Ja, maar het verschilt per aanbieder en abonnement hoeveel televisies u kunt aansluiten. Bij de meeste particuliere pakketten kunt u circa 3 à 4 televisies aansluiten.


    • Als u een dect-systeem hebt kan dit zeer waarschijnlijk wel. Voor andere systemen zult u waarschijnlijk aanpassingen moeten doen. De serviceprovider heeft daar meer informatie over.


    • Ja, dat kan in bijna alle gevallen wel. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Wij adviseren u om hierover contact op te nemen met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. Ook kunt u daar informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.


    • In theorie zou het netwerk inderdaad iets beter moeten worden als veel bewoners overstappen op glasvezel. Of u dit merkt is echter de vraag. De dienstverlening zal op termijn in ieder geval niet beter worden, omdat de oude verbindingen het toenemende dataverkeer niet aan kunnen.


    • Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferencing, het delen van grote bestanden, maar ook beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het toenemend dataverkeer door toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming, 3D-beeldbellen en zorg op afstand.


    • Nee, dat is het niet. Glasvezel is het allersnelste en blijft dat nog vele jaren zo. De draadloze techniek 5G is voorlopig nog niet beschikbaar en zal eerst uitgerold en gebouwd moeten worden. Het uitrollen zal bovendien als eerst in de stedelijke gebieden gebeuren, het netwerk zal daarom de komende jaren waarschijnlijk nog niet werkzaam zijn in dunnerbevolkte gebieden (de dorpen en buitengebieden van Nederland). Draadloze verbindingen zijn daarnaast duur en een stuk minder stabiel, waardoor ze op de lange termijn geen alternatief zijn. Daarnaast deelt u bij 5G de bandbreedte met anderen, meer gebruikers met veel data betekent dus lagere snelheden. Glasvezel is daarom op lange termijn de duurzamere investering.


    • Nee, daar bent u niet mee geholpen. 4G is met oog op toekomstig dataverbruik geen langetermijnoplossing voor een particuliere of zakelijke verbinding. 4G biedt snelheden van gemiddeld maximaal 20 Mb/s aan. De gemiddelde snelheid bij onze serviceproviders ligt vele malen hoger. De internetsnelheden die via glasvezel geleverd worden beginnen vanaf 100 Mbit/s en sommige providers bieden zelfs al abonnementen aan met snelheden van 1.000 Mbit/s.


    • U betaalt een vastrechtvergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. Deze vergoeding is noodzakelijk door de hoge kosten van de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Die hoge kosten worden veroorzaakt door de grote graafafstanden in het buitengebied. Zonder deze bijdrage van de bewoners kan glasvezel niet aangelegd worden.


    • De kosten van de glasvezelaansluiting worden pas in rekening gebracht nadat de aansluiting in uw woning opgeleverd is.


    • Het is mogelijk om uw woning of bedrijf achteraf aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van GlasDraad. De kosten zullen dan echter wel vele malen hoger zijn dan de vastrechtvergoeding die u tijdens de campagne betaalt. U betaalt bij een inschrijving na de campagne namelijk de daadwerkelijke aanlegkosten per meter. De aannemer moet speciaal voor uw woning terug komen, er moeten apart kabels ingekocht en aangelegd worden en de graafmachines zullen de grond opnieuw open moeten graven.

      U betaalt voor een na-aansluiting daarom minimaal €1000 in de kernen en €3000 in het buitengebied (inclusief btw) op basis van een offerte, afhankelijk van de situatie bij uw woning. Het is dus een stuk voordeliger wanneer u zich voor 16 november inschrijft.


    • Nee, dat kan niet. U moet naast de vastrechtvergoeding voor glasvezel ook minimaal het eerste jaar een abonnement van een serviceprovider afnemen. Wij werken samen met meer dan 16 providers, wat betekent dat u in veel gevallen gewoon bij uw huidige provider kunt blijven.

      U kunt het abonnement eventueel na een jaar opzeggen, maar u blijft dan de maandelijkse vastrechtvergoeding (indien u voor de maandelijkse variant gekozen heeft) wel door betalen. Als u de vastrechtvergoeding eenmalig heeft afgekocht, betaalt u na eventuele opzegging van een abonnement niets meer voor uw glasvezelaansluiting.

      Indien u voor het einde van de aanleg (of uiterlijk 30 december 2022 ) geen abonnement heeft afgesloten bij een serviceprovider, dan betaalt u eenmalig €250,- activatiekosten extra. Hierna is de glasvezel alsnog opgeleverd en kunt u op een later moment een abonnement afnemen, zonder extra kosten.


    • Het vastrecht blijft altijd hetzelfde, ongeacht het uiteindelijke aantal bewoners dat een glasvezelaansluiting neemt. Het vastgestelde maandbedrag wordt wel jaarlijks op 1 januari aangepast conform de geldende inflatie index voor consumentenprijzen (CPI), die het Centraal Bureau Statistiek (CBS) berekent.


    • U heeft tijdens de vraagbundeling een contract met GlasDraad afgesloten. Door uw verhuizing moet dit in samenspraak met de nieuwe bewoner worden overgezet op naam van de nieuwe bewoner. Dit kan via het SEPA-wijzigingsformulier. De nieuwe bewoner kan daarbij eventueel ook aangeven hoe de vastrechtvergoeding betaald gaat worden (via de eenmalige afkoopregeling of via de maandelijkse variant).


    • Dan zijn er diverse opties mogelijk, afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

      In het geval van de eenmalige afkoop van het vastrecht:
      Als de aansluiting is gerealiseerd en u heeft de afkoop betaald, dan hoeft er geen vastrechtvergoeding voor de glasvezelaansluiting meer betaald te worden voor dit adres. Niet door de huidige bewoners, noch door de nieuwe bewoners.

      In het geval van de maandelijkse variant van de vastrechtvergoeding:
      Er zijn dan een aantal mogelijkheden.

      1 – U koopt de vastrechtvergoeding zelf af.

      Dit kan voor het oorspronkelijke eenmalige bedrag dat tijdens de vraagbundeling gold voor uw adres. In het buitengebied (adressen met alleen een koperkabel) is dit oorspronkelijke bedrag € 2.300,-. Tot 36 maanden na levering van de glasvezelaansluiting mag u hierbij de reeds betaalde bedragen aftrekken van dit bedrag. Verhuist u minstens 36 maanden na levering van de glasvezelaansluiting, dan betaalt u het bedrag van €2.300,- in zijn geheel. De nieuwe bewoner hoeft daarna geen vastrechtvergoeding meer te betalen.

      of

      2 – De nieuwe bewoner koopt de vastrechtvergoeding af.

      Dit kan op twee manieren:

      a) De nieuwe bewoner betaalt het oorspronkelijke eenmalige bedrag dat tijdens de vraagbundeling gold voor uw adres. In het buitengebied (adressen met alleen koperkabel) is dit oorspronkelijke bedrag € 2.300,-. Tot 36 maanden na levering van de glasvezelaansluiting mogen hierbij de reeds betaalde bedragen worden afgetrokken van dit bedrag. Indien de verhuizing 36 maanden na levering van de glasvezelaansluiting plaatsvindt, dan betaalt de nieuwe bewoner het bedrag van €2.300,- in zijn geheel. Daarna hoeft er geen vastrechtvergoeding meer betaald te worden voor dit adres.

      b) U draagt de vastrechtvergoeding over aan de nieuwe bewoner via het SEPA-wijzigingsformulier. De nieuwe eigenaar neemt het contract per maand (€ 20,-) over en koopt deze na 15 jaar, gerekend vanaf het begin van de oplevering van uw aansluiting, af voor € 15,-.

      De abonnementen van de serviceproviders zijn na 1 jaar maandelijks opzegbaar en een nieuwe bewoner kan dan zelf weer een abonnement naar keuze kiezen. Het vastgestelde maandbedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast conform de geldende inflatie index voor consumentenprijzen (CPI), die het Centraal Bureau Statistiek (CBS) berekent.


    • Ja, u kunt de maandelijkse variant altijd afkopen. De afkoopsom bedraagt echter wel het oorspronkelijke eenmalige afkoopbedrag van de vastrechtvergoeding. Omdat er tijdens de vraagbundeling onzekerheid kan zijn over de woonsituatie op een adres in de nabije toekomst, geeft GlasDraad de mogelijkheid om de maandelijkse variant af te kopen voor het oorspronkelijke afkoopbedrag minus alle reeds maand betaalde bedragen tot dan toe. Dit geldt alleen voor de eerste 36 maanden. Na 36 maanden zal het gehele afkoopbedrag betaald moeten worden bij afkoop van de maandelijkse variant.


    • Nee, u betaalt tijdens de campagneperiode geen extra kosten. Doordat de campagne wordt gevoerd op basis van collectief inschrijven van 50% van de bewoners, is de prijs voor iedereen gelijk. U hoeft daarom geen speciale hoge aanlegkosten per meter te betalen.


    • Dit kan eenvoudig via onze website inschrijven. U wordt gevraagd om enkele gegevens zoals uw adres en contactgegevens. Als uw woning tot het buitengebied behoort, dan kiest u tijdens het inschrijven ook hoe u de vastrechtvergoeding wilt betalen. U kunt deze vergoeding namelijk eenmalig afkopen of u betaalt maandelijks een kleiner bedrag. Als uw woning tot de kern behoort, dan kunt u de vastrechtvergoeding enkel eenmalig betalen. Als we de 50% hebben gehaald, kunt u daarna een keuze maken welke serviceprovider met welk pakket het beste bij uw situatie past. Dit kan uw huidige provider zijn, maar dat hoeft niet. Wij zullen u na de vraagbundeling informeren over het inschrijven bij de providers en vanaf welk moment dat mogelijk is. U krijgt voldoende tijd om te kiezen voor een provider, zodat u een goede keuze kunt maken. Naast het inschrijven via de website, kunt u ook langskomen bij een van onze inschrijfavonden. Het team van GlasDraad staat daar voor u klaar om u te helpen met vragen en het inschrijven.


    • Dat is geen probleem! Dit kunt u regelen via een speciaal wijzigingsformulier. Klik hier om het wijzigingsformulier te downloaden.


    • Als tijdens de campagne 50% van de bewoners inschrijft, dan gaat de aanleg van glasvezel plaatsvinden. De globale planning is dat de huisaansluitingen omstreeks het einde van het eerste kwartaal van 2022 gereed zullen zijn.


    • GlasDraad probeert er samen met de aannemer uiteraard voor te zorgen dat de planning die wordt gecommuniceerd wordt aangehouden. Maar de planning is te allen tijde afhankelijk van externe omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat er vertraging wordt opgelopen. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen, zoals extreme weersomstandigheden, maar ook vertragingen op het gebied van vergunningen. Als de planning vertraging oploopt, zien wij erop toe dat dit wordt gecommuniceerd naar de bewoners.


    • Als er een exacte planning bekend is, dan communiceren wij dat via een digitale nieuwsbrief en publiceren wij deze op onze website. De planning is ingedeeld per deelgebied. Elk deelgebied wordt aangelegd in een bepaalde periode. U zult via deze planning dus ongeveer, maar niet exact, weten wanneer uw woning wordt aangesloten. Van de aannemer ontvangt u een persoonlijke brief met een datum voor de woningschouw en het aansluiten van uw woning. U weet vanaf dat moment exact wanneer dit zal plaatsvinden, zodat u hier rekening mee kunt houden.


    • Als 50% van de bewoners in de Bollenstreek zich inschrijft voor 16 november, dan gaat de aanleg definitief door. Alle ingeschreven adressen zullen dan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het glasvezelnetwerk dat GlasDraad aanlegt is een geheel nieuw netwerk, zowel de hoofdinfrastructuur als de huisaansluitingen.


    • De aanleg van het glasvezelnetwerk verloopt in zes stappen:

      Stap 1: Informatievoorziening
      Wanneer wij met de aanleg in uw gebied starten, nodigen wij u persoonlijk uit voor diverse informatieavonden bij u in de buurt. Ook kunt u alle informatie terugvinden op onze website.

      Stap 2: Woningschouw en persoonlijk advies
      Voordat uw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk, stuurt de aannemer u een brief met daarin de datum wanneer zij langskomen voor de woningschouw. Uw aansluiting wordt gerealiseerd in de meterkast. Mocht dat niet kunnen dan zal in overleg met u een andere plaats gekozen worden. Ook wordt er gekeken hoe de kabel het beste vanaf de weg naar uw woning gebracht kan worden. Dit gaat uiteraard allemaal in overleg met u.

      Stap 3: Aanleg in uw straat
      Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hiervoor wordt een sleuf in de berm gegraven en van woning tot woning een netwerk aangelegd. De werkzaamheden zullen circa één tot twee werkdagen duren en natuurlijk beperken we de overlast tot een minimum.

      Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand
      Voor het aanleggen van de glasvezelaansluiting naar uw woning werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven. De manier waarop dit gebeurt zal tijdens de woningschouw besproken worden.

      Stap 5: Aansluiting in uw woning
      De glasvezel ligt nu tegen de gevel van uw woning. Een van onze monteurs zorgt er vervolgens voor dat de glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Via een kleine opening in de voorgevel, wordt de kabel naar binnen gebracht. De kabel wordt daarna aangesloten op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de meterkast.

      Stap 6: Activeren tv, telefoon en internet
      Als laatste stap activeert de gekozen serviceprovider uw abonnement. Zodra het modem van de provider is aangesloten en het signaal is geactiveerd, kunt u gebruikmaken van interactieve televisie, razendsnel internet en voordelig bellen. Uiteraard laat uw serviceprovider u weten wanneer het zover is.


    • De aansluiting wordt gerealiseerd in uw meterkast. Mocht dat praktisch niet mogelijk zijn, dan wordt in overleg met u een andere plaats gekozen. Tijdens de aanleg komt onze aannemer bij u langs om de situatie te beoordelen. Dit noemen wij de woningschouw.


    • U ontvangt van de aannemer van GlasDraad een brief met daarin een datum en tijdstip waarop uw woning zal worden geschouwd en vervolgens aangesloten. Indien u dit wilt wijzigen kunt u in overleg met de aannemer een andere afspraak maken om uw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. In de regel duurt het ongeveer een uur om uw woning aan te sluiten.


    • Nee, GlasDraad is enkel de eigenaar van het netwerk en zorgt voor de aanleg en onderhoud van het netwerk. Het glasvezelnetwerk dat wordt aangelegd is een open netwerk, dat wil zeggen dat alle providers die hun diensten over het netwerk willen en kunnen aanbieden welkom zijn. Dit zorgt ervoor dat u als bewoner een grote keuzevrijheid heeft en altijd kunt overstappen naar een andere provider. U kunt bij een van de 16 serviceproviders terecht om een abonnement af te nemen. Het specifieke aanbod, zoals snelheden en televisiepakketten, verschilt per provider.


    • U maakt een keuze welke serviceprovider met welk pakket het beste bij uw situatie past. Dit kan uw huidige provider zijn, maar dat hoeft niet. Wij zullen u binnenkort informeren over het inschrijven bij de providers. U kunt u pas inschrijven bij een van onze serviceproviders nadat u bent ingeschreven voor glasvezel bij GlasDraad.
      Wij zullen u na de vraagbundeling verder informeren over het inschrijven bij de providers en vanaf welk moment dat mogelijk is.


    • Klik hier om het aanbod van serviceproviders te bekijken.


    • Ja, om een glasvezelaansluiting te krijgen is het afnemen van een abonnement bij een van de serviceproviders verplicht. U kunt dit abonnement na een jaar opzeggen. Indien u het abonnement na een jaar opzegt, blijft de glasvezelaansluiting behouden. Indien u zich na het einde van de aanleg (doch uiterlijk 30 december 2022 ) nog niet heeft aangemeld bij een serviceprovider, zullen wij u naast de vastrechtvergoeding, activatiekosten van € 250,- in rekening brengen. De glasvezelaansluiting is dan opgeleverd en u kunt op een later moment alsnog gebruikmaken van de glasvezelaansluiting door een abonnement af te nemen.


    • Het afnemen van diensten bij een serviceprovider is het eerste jaar verplicht. Als u geen abonnement afneemt, dan betaalt u de activatiekosten van glasvezel ter hoogte van € 250,-. De activatiekosten dienen als compensatie voor het niet afnemen van een abonnement. De glasvezel wordt dan alsnog opgeleverd.


    • Dat is voor iedere situatie anders. U kunt het beste bepalen welke snelheid u nodig heeft aan de hand van uw huidige datagebruik. Als er in uw huishouden veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de internetverbinding door bijvoorbeeld tv, telefoneren, online werken, gamen, studeren en online bankieren, dan is een hogere snelheid nodig. Daarnaast kunt u op een rij zetten hoeveel apparaten er verbonden zijn aan het wifi-netwerk, denk daarbij aan televisies, maar ook game-consoles, streamingapparaten en slimme apparaten. Internet via glasvezel biedt stabiele snelheden vanaf 100 Mbit/s tot wel 1.000 Mbit/s. U kunt in de meeste gevallen uw abonnement bij de provider per maand wijzigen, dus mocht het zo zijn dat u meer snelheid nodig blijkt te hebben kunt u altijd een hogere snelheid afnemen. Voor meer informatie hierover kunt u het beste contact opnemen met een van de serviceproviders.


    • Wij adviseren uw huidige abonnement pas op te zeggen als uw glasvezelverbinding werkt en uw abonnement geactiveerd is. Zo voorkomt u dat u een periode zonder televisie, internet en/of telefonie komt te zitten. Verder is het verstandig om in deze periode geen nieuw abonnement af te nemen bij uw provider en niet in te gaan op een speciale actie. Nieuwe abonnementen hebben vaak een opzegtermijn van een jaar. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat u een periode dubbele kosten maakt. Na het eerste jaar is de opzegtermijn een maand. Uw huidige abonnement heeft vaak ook een opzegtermijn van een maand.


    • De serviceproviders zijn landelijke partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen. Zij bieden hun diensten aan voor zeer concurrerende tarieven. Wij raden u aan om uw huidige maandelijkse kosten goed onder elkaar te zetten en dit te vergelijken met het aanbod van de providers. Vergeet hierbij niet de kosten voor een schotel of Digitenne ook mee te nemen.


    • De diensten worden geleverd door de serviceproviders die op deze website vermeld staan. Op hun websites kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken die zij over glasvezel aanbieden. Op dit moment kunt u nog niet met uw postcode en huisnummer een dienst aanvragen. Wel kunt u gebruik maken van een postcode waar al glasvezel is aangelegd en waar al deze providers actief zijn, om de pakketten te bekijken. Gemiddeld genomen gaat het om maandbedragen tussen de €52,50 tot €80,- voor de alles-in-1 pakketten.


    • Dat kan. U neemt dan een dienstenpakket af met alleen internet of een dienstenpakket met internet + bellen bij de serviceprovider van uw keuze. U moet dan wel uw abonnement bij Canal Digital aanhouden en de televisie met de schotel verbonden houden.


    • Vrijwel alle serviceproviders bieden naast een alles-in-1-pakket ook de mogelijkheid om een internetabonnement af te sluiten of hebben een internet + bellen abonnement.


    • Ja, in veel gevallen kan dit. Als u overstapt naar glasvezel en bij uw huidige provider blijft dan kan dat zeker. Als u nu een e-mailadres hebt van een KPN-provider en u blijft bij een van de KPN-providers dan kunt u uw emailadres ook meenemen. Als u overstapt naar een andere provider dan bestaat de kans dat het e-mailadres komt te vervallen . Sommige providers bieden dan wel de mogelijkheid om het aan te houden, maar vragen daar een vergoeding voor. Alle provider-onafhankelijke e-mailadressen zoals Hotmail en Gmail blijven natuurlijk ook gewoon werken. Wij raden ook altijd aan om een provider-onafhankelijk e-mailadres aan te maken.


    • Dat kan heel gemakkelijk. U kunt hier informatie vinden om een e-mailadres bij Gmail aanmaken en hier informatie om een e-mailadres bij Outlook.